Choroby !!

wtorek, 21 stycznia 2014

| | |
Hejkaa!

Ten post będzie poświęcony chorobom świnek morskich. Jedna z czytelniczek mnie o to poprosiła. Uznała, że może się przydać. No i racja też sądzę, że się przyda. :))

Dane biologiczne zdrowej świnki:
-temperatura ciała: 37,8-39,5 stopni C
-tętno: 130-190


Zapalenie Warg

Ta choroba u świnek morskich najczęściej spowodowana jest złym pokarmem ( zbyt twardym, ostrym). Świnka rani sobie kąciki swoich ust następnie dostaje się tam zakażenie jakimś grzybem lub bakteriami. Kolejnym powodem tej choroby może być niedobór wit. C.
Zapalenie warg może skończyć się zakażeniem gronkowcem złocistym lub drożdzakiem. Obie choroby są bardzo niebezpieczne dla świnki. Gronkowca leczymy podając śwince neosporynę i sól srebrową sulfadiazyny. Drożdzaka leczymy podająć nystatynę.
Zalecane postępowanie to przemywanie ranek słabymi środkami odkażającymi i oczywiście podawanie tego co zaleci nam weterynarz. Jeśli zauważymy u świnki zapalenie warg (zdjecie niżej) to koniecznie musimy udać się do weterynarza.



Zapalenie skóry na łapkach 

Jest to bardzo bolesna infekcja poduszek naszych maleńkich prosiaczków. Łapki bardzo puchną i są widoczne nawet wrzody zakryte zaschnietą ropą. Chora świnka nie chce się poruszać, ponieważ sprawia jej to niesamowity ból, który przeszkadza jej w czerpaniu przyjemności z jedzenia i świnka staje się osowiała. Infekcja, która będzie zlekceważona zacznie przenosić się głębiej aż dojdzie do kości. Gdy już do tego dojdzie jedynym rozwiązaniem może okazać się amputacja kończyny. Przyczyną tej choroby jest najczęściej zakażenie skaleczonej łapki. Chorobie sprzyja niewłaściwe podłoże. Dlatego powinniśmy pamietać, żeby nasze świnki nie miały w klatce prętów po których chodzą i tylko twardego granulatu, gdyż jest to dla ich łapek bardzo niezdrowe. Niestety konieczna jest wizyta u weterynarza, który zadecyduje o dalszym leczeniu i stopniu zakażenia. 




Infekcje układu oddechowego

Zapalenie płuc lub oskrzeli nie jest niczym zabawnym. Trzeba szybko podjąć leczenie. Są to choroby trudne i najczęściej prowadzą do śmierci świnki morskiej jeśli nie zareagujemy w pore. Całkiem łatwo rozpoznać tę chorobę. Nie oszukujmy się, że wystarczy jakaś witaminka C i ciepły kocyk. Świnki nie chorują jak ludzie na grypę.

Objawy: 
-ospałe oczy świnki,
-zaropiałe oczy,
-świstanie, cieżki oddech,
-wydzielina z nosa, 
-sierść bez połysku,
-osowiała świnka. 

Jeśli świnka ma któryś z tych objawów, nie ma co czekać trzeba od razu lecieć do wterynarza. 





Wzdęcia 


Jak każde zwierze trawożerne tak i świnka ma wzdęcia. To normlane, że w ich organizmie zachodzi fermnracja. Lekkie wzdęcia są normlane, ale może pojawić się problem. Wtedy brzuszek będzie bardzo napompowany i twardy, świnka będzie odczuwała duży ból. Jest to jedna z prostszych do zdiagnozowania samemu choroby. Jeśli zauważymy, że świnka ma bardzo duży brzuszek i jest on twardy ( najlepiej pomasować i zobaczyć reakcję świnki) udajmy się szybko do weterynarza. 



Grzybice

Niestety częsta choroba u świnek. Co gorsze człowiek może zarazić się od świnki i w czasie choroby powinniśmy trzymać dystans do świnki, często myć ręce, odkażać, dezynfekować, zakładać rękawiczki. Chorobie sprzyjają takie czynniki jak: stres, zła dieta, wilgoć, upał, spory wiek. Grzybica jest długotrwała jej lecznie nie jest szybkie, dlatego warto szybko udać się do wterynarza i być cierpliwym. Łysienie, wypadanie sierści powstawanie strupków są to objawy tej choroby. 



Torbiele na jajnikach 

Świnka staje się nieznośna i nic nie chce jeść bardzo marudzi. Zmienia się jej zachowanie. Powinniśmy udać się do wterynarza, by on zrobił USG. Świnka staje się pobudzona, nerwowa. 



Choroby pęcherza i dróg moczowych

Świnki są niskie w kłębie co oznacza, że świnka ma nisko brzuszek i wtedy może dość do zakarzenia układu moczowego. 

Do podstawowych objaw infekcji dróg moczowych możemy zaliczyć piszczenie przy oddawaniu moczu i krew w moczu. 

Zapalenie dróg moczowych leczy sie zazwyczaj antybiotykami, dlatego bardzo ważna jest wizyta u specjalisty. 

Biegunka


Biegunka to objaw jakiejśc choroby. Nie powinniśmy tego lekcewarzyć. Najlepiej udać się do weterynarz, ponieważ leczenie samemu może tak na prawdę w niczym nie pomoc. Zazwyczaj biegunka spowodowana jest niestrawnością, podrażnionym ukłądem pokarmowym na skutek zmiany diety lub jedzenia pokarmu nizbyt świeżego. Biegunkę może spowodować sfermentowana trawa, zapleśniałe siano, zbyt zimne warzywa podawane prosto z lodówki. Jeśli biegunka jest słaba powinniśmy usnuąć ważywa i owoce z jadłospisu świnki i zastąpić to dobrym sianem i wit C. 




Kolejny post z Luśką <3. Ciągle pytacie o filmiki, nie mam pojęcia kiedy dodam. ;c 


Paa! <3 











31 komentarze:

Konwalia^^ pisze...

Widać, że się na świnkach bardzo dobrze znasz. Przydatny post :)
http://www.pamietnik-bianki.blogspot.com/

Anonimowy pisze...

Ona bierze to z takiej stronki o świnkach morskich.:O

Wiktoria Kuczkowska pisze...

Fajny post :D
Zapraszam do mnie: http://kochamy-swinki-morskie.blogspot.com/ - Nowy post :D

Anonimowy pisze...

Jesteś super ale bardziej jednak pasują mi i pewnie wszystkim odcinki proszę dodaj ich więcej bo jak nie ma odcinków to moja świnka ma złe humory . A i zrób takie pojedyncze odcinki typu że pokazujesz w np. 3 minutowych odcinkach jak na przykład zrobić coś dla świnki morskiej np.zabawkę do klatki żeby się sama bawiła.

Unknown pisze...

Z jakiej stronki? Oczywiście jak tylko dostałam Lucynkę to czytałam tyle różnych forum o świnkach i chorobach. Oczywiście jak czegoś nie pomagałam wspomagałam się czyjąś wiedzą, ale starałam się pisać wszystko co wiem sama znaczy to co pamiętam. :)

Unknown pisze...

Fajny post.
Kiedy filmiki na yt?

Unknown pisze...

Fajny post.
Kiedy filmiki na yt?

Anonimowy pisze...

Masz fajową świnkę , o i twój blog jest najlepszy.Czytam mnóstwo artykułów na temat świnek lecz twoje są najciekawsze . W to lato zamierzam zrobić podobnego bloga .Wiedzę , którą przeczytałam na twoim fantastycznym blogu zamierzam użyć.

Anonimowy pisze...

Bardzo Ci dziękuję Że mi pomogłaś Bo się dowiedziałam że moja świnka może mieć Infekcje układu oddechowego ;ccc Bo jak nie głaszczę jej to ma ospałe oczy ;c i tak dziwnie oddycha ;c Buja się w danym słowie jak by ;ccc i jak ją zaczynam głaskać to tak jak by się dusiła robi takie ( krkrkrkrkszszsksz ) To nie jest mruczenie że jej dobrze ;ccc

Unknown pisze...

Miło mi. Staram się pisać je własnie w taki sposób, żeby czytanie ich było przyjemnością, a nie was nudziło. Że przeczytacie bardzo dużo a mieliście wrażenie, ze to tyko jedno zdanie. ;)

Unknown pisze...

O jeju.... Udaj się z nią do weterynarza, wtedy wszystko będzie jasne. Trzymamy Kicuki <3 Ines&Luca <3

Kochane Gryzonie pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Unknown pisze...

Bardzo przydatny post :)
Zapraszam do mnie http://oczamimoichzwierzat.blogspot.com/

Anonimowy pisze...

Czy świnki gryzą czasem jakieś przedmioty typu kable, książka, róg szafy?

Anonimowy pisze...

Nowy filmik na youtube! Huraaaaa!

Unknown pisze...

Lucynka różnie, ale muszę powiedzieć, że robi to tak delikatnie, że jeszcze nie widziałam nic uszkodzonego. Każda świnka jest inna i na ogół to niszczą jakieś meble. Kable Luca Lubi gryźć, ale ja jej zabezpieczam ^^

Kochane Gryzonie pisze...

Fajny post i zapraszam na mojego bloga :)

Unknown pisze...

Dziękuje Ci, że dodałaś tego bloga .

Anonimowy pisze...

Hejka :D dlugo cie ogladalam na yt nawet po kilka razy 1 odcinek, jeju jak ja czekalam na nowy odcinek dziekuje za dodanie :) twoj blog jest idealny wrecz wspanialy zachecialas mnie strasznie do kupna swinki kupilam dzisiaj jedna i jeszcze nie ma imienia i ma 2 tyg. A za tyg chyba kupie 2 :D dziekuje bardzo za te filmy i blog bo mnie zachecilas i bez ciebie nie poznalabym mojego prosiaczka

Anonimowy pisze...

Hejka :D dlugo cie ogladalam na yt nawet po kilka razy 1 odcinek, jeju jak ja czekalam na nowy odcinek dziekuje za dodanie :) twoj blog jest idealny wrecz wspanialy zachecialas mnie strasznie do kupna swinki kupilam dzisiaj jedna i jeszcze nie ma imienia i ma 2 tyg. A za tyg chyba kupie 2 :D dziekuje bardzo za te filmy i blog bo mnie zachecilas i bez ciebie nie poznalabym mojego prosiaczka

Unknown pisze...

o co chodzi z adresem jak zakładam pierwszy ras bloga

Unknown pisze...

Hej chciałam się spytać o co chodzi z adresem jak się zakłada bloga.
Bo mam świnkę morską i chce o niej stworzyć bloga.
Bardzo podoba mi się twój blog a zwłaszcza lucynka.
Pozdrawiam Jula Lupa .
Ps. to ja napisałam do ciebie na facebooku 27 stycznia 2014.

Kochane Gryzonie pisze...

Wymyśl jakiś login np. julia765856

Anonimowy pisze...

Uwielbiam twoj blog i sie nim inspiruje :) zapraszam na mojego i mojej Beti blog
nasze-kochane-prosiaki.blogspot.com

Unknown pisze...

Adres czyli tak jak wpisujesz ... www.nasze-prosiaczki.... to jest własnie ta nazwa naszej stronki : )

Unknown pisze...

jejku! Normlanie chce mi sie płakać. Ostatnio tyle osób do mnie pisze tak miłę słowa, że nie potrafie tego zrozumieć. Wydaje mi się, że moj blog i filmiki to coś zwykłego jak wszystko, a tutaj prosze. Jest mi niesamowicie miło. Ja i Lucynka jesteśmy dla was <3

Lili Blue pisze...

Bardzo przydatne informacje :) Super blog i zapraszam na http://lunaidejzi.blogspot.com

Anonimowy pisze...

Nie trudno zauważyć, że skopiowałaś to ze stronki SPŚM :)
Dowód? Proszę ----> http://www.swinkimorskie.eu/grzybice.php
4 akapit :) Trochę przerobiłaś, ale zrozumienie tekstu jest takie same :)

aśka pisze...

Bardzo fajny blog. Nieprzejmuj się tymi bzdurami co piszą o Twoim blogu, jest super.

Anonimowy pisze...

Dzięki za ten wpis! :)) Pomógł ocalić moją świnkę Luśkę przed nieudolnym weterynarzem. Dobre opisy chorób i leczenia są też tutaj: http://forum.cavia.pl/viewtopic.php?f=8&t=3796 Bardzo fajny blog. Będę go często odwiezać :D

Unknown pisze...

Jest teraz 23:28 i jak ja pojade do weterynaza

Prześlij komentarz